Sta marketing in oglaševanje le dve besedi za isto stvar?

Marketing je večkrat neprimerno razumljena in uporabljena beseda. Mnogi namreč marketing enačijo z oglaševanjem oz. funkcijo marketinga razumejo le kot oglaševanje.

Napačno razumevanje vloge in medsebojnega odnosa med marketingom in oglaševanjem lahko v praksi hitro boleče izkusimo. Npr. z nepremišljenimi akcijami: »Polepimo mesto z jumbo plakati in prodaja bo rešena!«, a rezultati na koncu akcije ne upravičijo velikih vložkov v oglaševanje. Vzroki za neuspeh pogosto niso v oglaševanju, ampak so globlje narave, ki jih oglaševanje samo ne more rešiti.

Marketing in oglaševanje sta res tesno povezani dejavnosti, vendar so med njima pomembne razlike. Razumevanje teh razlik vam bo pomagalo pri oblikovanju bolj učinkovite strategije za doseganje vaših ciljev.

Oglaševanje

Oglaševanje je samo ena rezina marketinške pite. Ne glede na obliko oglaševanja gre za plačano, javno in neosebno predstavitev podjetja, znamke, izdelkov ali storitev v množičnih medijih, ki jo plača znani naročnik. Tu srečamo oglase v tradicionalnih in digitalnih medijih, plakate, displeje, embalažo, direktno pošto ipd - bolj ko se krči svet tiskanih medijev, bolj kreativne načine oglaševanja razvijajo oglaševalci, in to vse več v inovativnih in netradicionalnih medijih.

Marketing

Učinkovit marketing je mnogo več od oglaševanja, ki je le ena izmed komponent celotnega marketinškega procesa.

Marketing je paleta premišljenih, preverjenih in kreativnih dejavnosti, ki vas ločijo od konkurence in pri kupcu zbudijo željo po vašem izdelku ali storitvi. Lahko ga razumemo kot ves trud, ki je usmerjen v to, da bo produkt, pa naj si bo izdelek ali storitev, prišel do kupca na način, da ga bo ta kupil in potem kupoval še naprej.

Pri tem gre za sistematično načrtovanje, izvajanje in nadzor mešanice dejavnosti, kot npr.:

  • tržne raziskave,
  • razvijanje produkta, da se sklada s pričakovanji kupcev,
  • pozicioniranje produkta in blagovne znamke,
  • identifikacija ciljnih skupin,
  • segmentacija trga,
  • cenovne in prodajne strategije,
  • tržno komuniciranje,
  • medijsko načrtovanje,
  • … in tudi oglaševanje.

Vse te funkcije se medsebojno prepletajo in so medsebojno odvisne. Ker podpirajo isti marketinški cilj, morajo biti medsebojno dobro usklajene in vodene.

Oglaševanje je v zgornjem seznamu marketinških dejavnosti vključeno v tržnem komuniciranju. Je namreč eno od orodij tržnega komuniciranja. Druga orodja te dejavnosti so še npr. odnosi z javnostmi, komuniciranje z dogodki, pospeševanje prodaje idr.

V zmotnem prepričanju, da je marketing samo oglaševanje, so druge marketinške dejavnosti večkrat kar prezrte. Čeprav so nekatere izjemno pomembne in predpogoj tudi za uspeh oglaševanja. Tako se v praksi zgodi, da v želji po čimprejšnjem informiranju javnosti, opustimo druge potrebne korake – od pravilnega razvijanja produkta, njegovega pozicioniranja, definiranja ciljne publike itd, - ki pomembno vplivajo na rezultate oglaševanja.

Na kratko: oglaševanje podpira marketing z ustvarjanjem komunikacije o izdelku ali storitvi podjetja. Ustvarja radovednost v glavah ciljnega občinstva, vendar v končni fazi podpira celovit marketinški načrt.

25. 5. 2018